Baby blues și depresia postnatală, doi balauri emoționali?

 

Sunt sigură că ați auzit de atâtea ori că apariția copiiilor schimbă mersul lucrurilor. Se schimbă relația de cuplu, se schimbă relația cu prietenii, se schimbă corpul, aproape că se schimbă tot. Dintre toate aceste schimbări, m-am gândit să ne oprim un pic la ce se întâmplă în interiorul nostru, al mamelor, în lumea emoțională. Dar, chiar și această lume este prea vastă de tratat într-un articol.

Țin minte că înainte de nașterea primului copil am participat la cursurile Lamaze. Acolo, printre altele ni s-a comunicat despre două riscuri emoționale ce pot apărea după naștere: baby blues și depresia postnatală. Ce nu mi-a plăcut a fost modul în care ni s-a atras atenția asupra acestor riscuri. Astfel, la sfârșitul acelei zile aveam senzația că va veni pe lângă copil, un balaur fioros și nu se știe dacă vom supraviețui din întâlnirea cu el. Iată de aici și ideea pentru acest articol.

În primul rând, atât din baby blues, cât și din depresia postnatală se supraviețuiește. Nu este o perioadă foarte plăcută la nivel emoțional, dar dacă știm măcar un minim despre acestea două, putem să-i facem față cu brio. Iată la ce minim mă refer:

Ce este Baby Blues? Imediat după naștere, multe femei experimentează o stare de tristețe, o dispoziție schimbătoare, anxietate și iritabilitate. Practic este vorba despre o vulnerabilitate emoțională. Toate acestea sunt activate de schimbările hormonale. Este o perioadă trecătoare și de scurtă durată – maxim două săptămâni de la naștere

Ce ne ajuta să trecem prin această perioadă? În primul rând este important să știm că suntem normale, iar această stare este și ea un fenomen normal. Nu suntem singure, cel mai probabil multe mame din jurul nostru au simțit această tristețe și nu este nimic rușinos. Faptul că experimentăm tristețea după naștere nu înseamnă că nu-l iubim pe bebelușul nostru. Ceea ce ne ajută este să exprimăm această emoție așa cum vine ea.

Ce este depresia postnatală? Prin comparație cu Baby Blues, depresia postnatală durează mai mult de două săptămâni. Ea poate apărea oricând în primul an după naștere, începând cu a doua săptămână postpartum. Simptomele sunt mai severe: anxietate, dispoziție depresivă, iritabilitate, vinovăție, pesimism, toate acestea împiedicând funcționarea. În plus pot să apară: probleme de concentrare, nivel scăzut de energie, schimbări la nivel de somn sau apetit alimentar. Mama se simte deconectată de bebeluș, îl respinge și poate avea gânduri de a-i face rău lui sau propriei persoane. Între toate acestea își face loc și un sentiment de incompetență legat de creșterea copilului, devalorizare.Imagini pentru postnatal depression illustration

Tot prin comparație cu baby blues, depresia postanatală are o incidență mai mică, undeva la 1 din 10 femei pot suferi de acest tip de depresie. Un alt aspect important de menționat, este faptul că acest tip de depresie poate să apară și în cazul taților, deși este mult mai puțin comun.

Cauzele depresiei postnatale nu sunt foarte clare, dar s-a observat o incidență mai mare la persoanele care au un istoric în tulburări psihice, lipsa suportului social, existența unor evenimente stresante (doliul), o relație conflictuală cu partenerul. Față de baby blues, depresia postanatală nu ține de modificările hormonale.

Cum putem depăși depresia postnatală? Cel mai important este să fim atente la aceste simptome și să le acordăm importanță. Nu este un moft, nu înseamnă că suntem niște părinți incapabili, nu ne ajută să închidem ochii sperând că va trece. Față de baby blues, depresia postnatală nu trece de la sine, ci se agravează dacă nu apelăm la un ajutor. De asemenea nu înseamnă că am înnebunit. Depresia este o boală ca oricare alta, iar depresia postnatală nu este mai ușoară decât depresia generală. Cu cât ne dăm seama mai repede că suntem în depresie, cu atât putem cere suport și ajutor. Psihoterapia ajută în cele mai multe cazuri. Dacă simptomele depresiei postnatale sunt foarte severe, putem cere un consult psihiatric.

Ce putem face pentru noi? În primul rând să fim deschise și să vorbim cu familia despre stările prin care trecem. Odihna, exercițiile regulate, timp pentru propria persoană, dietă echilibrată – toate acestea ajută.

Dacă aveți dubii legat de ceea ce simțiți, în următorul link veți găsi o scală pentru măsurarea depresiei postnatale: https://www.fresno.ucsf.edu/pediatrics/downloads/edinburghscale.pdf. Atenție, acest chestionar nu ține locul unui diagnostic, ci este cu titlu informativ.

Ce este important de reținut și ce aș vrea să subliniez din nou este faptul că având suportul necesar majoritatea femeilor își revin complet în urma depresiei postnatale. Dacă simțiți nevoia, puteți să ne împărtășiți în comentarii cum ați experimentat baby blues sau depresia postanatală, ce v-a ajutat cel mai mult în acea perioadă. Sunt sigură că fiecare poveste ajută o altă mămică care se confruntă în prezent cu oricare din cele două.

Ioana, ghemotoc specialist

sursă foto 1: https://iam1in4.com/2017/04/pnd-me/

sursă foto 2: http://www.independent.co.uk/life-style/post-natal-depression-illustrations-mothers-baby-childbirth-molly-mcintrye-karen-kleiman-a8112626.html